[Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

  • Food-en-retail
  • 21 mrt 2014 @ 10:03
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • IntroductieMarketing

In de rubriek [Ondernemer van de Week], over opvallende vakgenoten die binnen hun bedrijf, winkel of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen of opmerkelijke resultaten hebben geboekt, sprak de redactie Food & Retail met de dames Evelien Emondts en Merel Groenenboom, de oprichters en drijvende krachten achter het nieuwe health&beautymerk 'Kiyoko', om te beginnen met Kiyoko lipbalm. 'Reizen blijft de rode draad in onze product- en merkontwikkeling.'

 1. Kunnen jullie jezelf even voorstellen?

Wij zijn Evelien Emondts, geboren in 1986 en Merel Groenenboom, geboren in 1985. We kennen elkaar van de Universiteit van Amsterdam, waar we allebei zijn afgestudeerd in Communicatiewetenschap, terwijl Evelien nog American studies voltooide en Merel Business studies. Na een tijd te hebben doorgebracht in Washington en Praag (Evelien), resp. en New York City en Beijing (Merel), begonnen we met een vaste baan. Al snel waren er genoeg redenen om te vertrekken en meer van de wereld te zien. Na onze reis, gebruiken we onze ervaring in PR en marketing nu om van Kiyoko een groot succes te maken. Dit werk combineren we met een baan in de reclamewereld bij resp. bureau Joe Public en als freelancer. Daarnaast bevrouwen we ons lifestyleblog drtylndry.com.

2. Oké, de Kiyoko lip balm-case. Kun je aangeven waar deze om draait?

Kiyoko is ontstaan vanuit de ambitie om dromen na te streven. Zo verruilden wij, de oprichters, tijdelijk ons Amsterdamse leven voor een lange reis. Dit bracht risico’s met zich mee, zoals baan en huis opzeggen. Maar beide deden we wat we echt wilden – het ultieme gevoel van vrijheid en bewijs dat je de doelen die je nastreeft altijd kunt bereiken. Of dit in ieder geval moet proberen. Deze visie resulteerde in een bedrijfsplan voor 'Kiyoko': een product dat is ontstaan vanuit de drang om te ondernemen en risico’s te nemen. Reizen bleef de rode draad in de product- en merkontwikkeling: de merknaam en het belangrijkste ingrediënt zijn niet zonder reden Japans – als oprichters zijnwe  zeer geïnspireerd door de Japanse cultuur. Tokyo is ons volgende reisdoel.

3. Heb je hiervoor samengewerkt met bureaus? Welke waren dat? Ging dat goed?

We werken beide in de communicatiewereld en hebben vanaf de start van ons bedrijfsplan ons concept getoetst bij kennissen uit deze wereld, zowel van PR- als reclamebureaus.

4. Is de lipbalsem-markt in NL een ingewikkelde?

Er zijn heel veel lippenbalsems verkrijgbaar, maar veel populaire lippenbalsems zijn niet 100 procent natuurlijk. Wij misten zelf een 100 procent natuurlijke lippenbalsem die ook mooi eruit ziet: het design is voor ons net zo belangrijk als de kwaliteit van de balsem zelf. Ons inziens bestond een dergelijk product nog niet.

5. Je meldt resultaten waar jullie blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?

Kiyoko is nu sinds een maand verkrijgbaar en we zijn heel trots om te zien hoe snel het nieuws zich al verspreid - vooral dankzij social media: mooi om te zien wat je daarmee kunt bereiken: publiciteitverzoeken in binnen- en buitenland, geinteresseerde verkooppunten in onder andere Zweden en Boston, bestellingen vanuit de UK en Australie: we hadden nooit kunnen bedenken dat we in zo'n korte termijn al zo'n groot bereik zouden hebben.

6. Hoe gaan jullie nu verder?

Onze focus is nu op ons lanceringsfeestje, vandaag op 14 maart. Ondertussen zijn we begonnen met eerste verkooppunten benaderen binnen en buiten Amsterdam. We zijn hier heel selectief in: de verkooppunten moeten aansluiten bij ons imago en merk. Voorbeelden van mooie winkels waar we nu liggen zijn SLA en Restored in Amsterdam. Na de officiële lancering gaan we verder met benaderen van onze favoriete winkels. Hierbij laten we ons heel erg leiden door onze eigen smaak en interesse, zo is ons merk ook tot stand gekomen.

7. Is er nog ander nieuws over het merk Kiyoko te melden?

Ons product staat, maar we zijn continue bezig met ons concept daar omheen te ontwikkelen en interessanter te maken. Zo werken we nu aan nieuw beeldmateriaal voor oa. onze website. Hou www.kiyokolipbalm.com in de gaten voor de laatste ontwikkelingen en verkooppunten!

(tekst: Peter van Woensel Kooy) 

Dit is het zestiende interview in een serie van honderd die wij doen met 'marcom-ondernemers van de week' voor het MarketingTribune-platform Food & Retail. Zie onder voor de voorgangers. 


Evelien Emondts en Merel Groenenboom


Tube Kiyoko lipbalm

Eerder publiceerden wij:

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts - cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models


13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] - Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] – Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman founder en CEO 'fashioncheque'

Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar retail@marketingtribune.nl

































Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken